Khamis, 17 Mac 2011

KAFA melawat Stadium Wembley

Stadium Wembley merupakan sebuah stadium yang terletak di London. Ia merupakan stadium nasional bagi negara England. Wembley asal dibuka pada tahun 1923 tetapi ditutup pada tahun 2000. Dalam masa tujuh tahun, stadium itu diruntuhkan dan dibinakan semula. Wembley moden dibuka pada tahun 2007.

Antara acara sukan yang diadakan di Wembley termasuk Perlawanan Akhir Piala FA (sejak 1923 di Wembley asal), perlawanan bola sepak pasukan England, perlawanan ragbi serta bola sepak Amerika. Perlawanan akhir Liga Juara-juara UEFA 2011 akan diadakan di Wembley.Terbaru stadium ini menjadi saksi kekalahan Arsenal kepada Birmingham dalam saingan akhir Piala FA pada bulan lalu.

Tan Sri Annuar Musa, Datuk Takiyuddin, YB Abdul Fatah Mahmood dan beberapa lagi delegasi KAFA telah melakukan lawatan ke stadium ini bagi melihat sendiri keunikan dan kecanggihan stadium ini yang bakal digunakan untuk Sukan Olimpik 2012 nanti. Adakah lawatan ini idea untuk pembinaan stadium baru atau pengubahsuaian stadium sekarang masih terlalu awal untuk diramal. Walauapapun ideanya, lawatan ini amat bermanfaat kepada pembangunan infrastruktur bolasepak dan stadium di Kelantan khususnya kerana fakta yang jelas hanya di Kelantan sahaja stadium sentiasa dilimpahi para penyokong bolasepak dan rakyat bagi program-program komuniti.

Tiada yang mustahil jika melihat semangat rakyat Kelantan yang mempunyai semangat berdikari cekal mampu membina sebuah stadium terbaik di Kelantan pada suatu masa nanti. Tan Sri Annuar Musa sememangnya dikenali seorang yang bersungguh-sungguh dalam mendapatkan setiap apa yang dihajatinya dan konsisten dalam mencapai impiannya memiliki stadium sendiri nanti. Saban tahun keinginan melihat Kelantan beraksi dalam keadaan stadium yang lebih sempurna dan terbaik sentiasa menjadi agenda utama beliau, selain mengimpikan keselesaan kepada para penyokong yang hadir.

Tidak dapat dinafikan oleh seluruh pengurusan stadium di Malaysia termasuk pengurusan Stadium Nasional Bukit Jalil, mereka turut mengimpikan kehadiran penyokong seperti dirasai stadium Sultan Muhammad Ke 4, namun semangat jati diri bolasepak hanya ada pada jiwa anak Kelantan sahaja, mereka tahu membezakan antara sokongan kepada pasukan negeri, pasukan kebangsaan dan pasukan kelab-kelab eropah yang diminati mereka. Pada mereka apabila pasukan negeri kesayangan mereka beraksi, semua peminat harus memberi sokongan mengikut kemampuan mereka sendiri. Oleh itu, tidak hairanlah apabila berlaku kekalahan atau insiden penyokong, media cepat melaporkan perkara ini kerana media juga tahu rakyat Kelantan adalah antara pembaca akhbar teramai di Malaysia tanpa Kelantan akan sunyi sepilah bolasepak Malaysia.

Harapan rakyat Kelantan kepada kerajaan pusat dan kerajaan negeri agar berkerjasama dalam memberi kemudahan prasarana yang lebih baik bagi stadium sedia ada atau memakburkan impian rakyat Kelantan yang mengimpikan sebuah stadium baru untuk mereka. Pelaburan pembinaan stadium di Kelantan dijangka mendapat pulangan paling cepat berbanding stadium di negeri lain dengan pulangan kasar anggaran RM15-20 juta setahun bagi stadium yang sedia ada sekarang dengan kadar tiket pada harga RM12-15 bagi tempat duduk umum sahaja. Kos yang diperlukan bagi membina sebuah stadium baru yang berkapasiti 50-80 ribu orang RM 500 juta-2 Billion, ianya bergantung kepada kemudahan yang hendak disediakan.


Dalam diari perjalanan delegasi KAFA, mereka juga akan bertemu Datuk Chan, melawat stadium Cardiff City dan menyaksikan perlawanan Cardiff City menentang Barnsley.

Dengan izin Allah dan doa seluruh rakyat Kelantan dengan penuh keyakinan akan terbina sebuah stadium impian rakyat Kelantan nanti.

Stastistik dan Fakta (Dipetik dari http://www.wembleystadium.com)

Fakta Umum
The stadium has a circumference of 1 km
There are 107 steps in the trophy presentation route – the old stadium had 39 steps
The new Wembley encloses 4,000,000 m3 inside its walls and under its roof. This is the equivalent of 25,000 double-decker buses or 7 billion pints of milk
The deepest of the piles that form the foundations, at 35 metres, is as deep as the Twin Towers were tall
The new pitch is four metres lower than the previous pitch
Each of the two giant screens in new stadium is the size of 600 domestic television sets
The total length of the escalators is the same as a 400 metre running track

The seats
The stadium has 90,000 seats with NO obstructed views
The rows of seating, if placed end to end, would stretch 54 kilometers
There is more leg room in every seat in Wembley Stadium than there was in the Royal Box of the old stadium
The seats are spread over three tiers: lower 34,303, middle 16,532 and upper 39,165

The arch
The arch is 133 metres above the level of the external concourse
With a span of 315 metres, the arch is the longest single span roof structure in the world
With a diameter of 7.4 metres the arch is wide enough for a Channel Tunnel train to run through
A representative from every county in England was involved in the construction of the arch
To read more about the Arch Fascinating facts click here.

The roof
The stadium roof rises to 52 metres above the pitch. This compares to the 35 metres tall Twin Towers of the old stadium
The roof is over 11 acres, of which four of the acres are retractable

Facilities
The soft drink dispensers can pour 30,000 cups in a little over 10 minutes
Approximately 40,000 pints of beer can be served during half time in a football/rugby league match

Transport
Almost 40,000 people come through Wembley Park station on an event day
100 trains an hour will go through the three Wembley stations servicing the Stadium

How many…?
90,000 seats
310 wheelchair spaces
400 press seats

34 bars
8 restaurants
98 kitchens
688 food and drink service points
10,500 seated covers on an event day

2,618 toilets
47 retail units (programmes, merchandise, betting)
164 turnstiles
26 lifts
30 escalators

Tiada ulasan: